Kelas Fardu Ain, Al-Quran Peringkat Menengah

Jumaat, 24 September 2010



Oleh Zainal A Shamsudin
SHAH ALAM, 22 SEPT- Kerajaan Pakatan Rakyat (Pakatan) sedang membuat pilot projek ‘Kelas Fardu Ain dan Al-Quran (KAFA) untuk Pelajar Sekolah Menengah’ bagi memenuhi keperluan agama bagi pelajar sekolah menengah yang mempunyai masa terluang selepas waktu sekolah serta membina jati diri yang lebih kukuh.


Exco Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi Dan Pembangunan Modal Insan Dr Halimah Ali berkata, ia bertujuan untuk memenuhi waktu petang pelajar-pelajar dengan perkara positif serta berfaedah serta mengelak daripada terjebak dengan gejala sosial.

“Belajar agama di sekolah rendah selama enam tahun tidak mencukupi untuk menjadi benteng kuat untuk pelajar menghadapi dunia luar yang sangat mencabar dengan pelbagai gejala sosial,” katanya.

Menurut Dr Halimah, buat masa ini Kerajaan Pakatan akan membantu penduduk setempat menubuhkan KAFA di sekolah, sementara sekolah-sekolah yang menyediakan pendidikan secara holistik disiapkan oleh Kerajaan Pusat.

“Memang sekolah yang mempunyai silibus(sukatan) yang holistik dan ada akademik serta diniah agak terhad. Sekolah agama itu sendiri memang ada menyediakan pendidikan yang menyeluruh tetapi tidak cukup untuk menampung permintaan masyarakat Islam sekarang yang lebih gemar meletakkan anak-anak mereka di dalam sekolah yang mana kokurikulumnya adalah bersepadu.


Buat masa ini hanya sekolah rendah agama integrasi menyediakan pendidikan secara holistik.
“Selangor mahu melahirkan satu sistem pendidikan yang akan dijadikan satu role model kepada insan-insan yang akan mendatang dan melahirkan seramai mungkin umat Islam yang mempunyai asas yang kukuh mengenai agama,” tambah beliau.

Menurut beliau lagi, intelektual Islam boleh dilahirkan apabila pendidikan awal Islam adalah dari segi penghafalan al-Quran serta tasauf itu itu sendiri diberi pada pendidikan peringkat awal.

1 comments:

Unknown berkata...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

 
 
 

Mahu maklumat berkenaan tafsir Al-Quran, Sila klik banner dibawah untuk maklumat lanjut