Kerajaan Persekutuan Lepas Tangan Perbaiki Jalan : Hasan Ali

Khamis, 23 September 2010


SHAH ALAM, 20 Sept – Kerajaan Persekutuan didakwa lepas tangan untuk memperbaiki jalan di negeri ini. Perkara itu didedahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap dan Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohammad Ali.
Hasan berkata, dalam banyak perkara, Kerajaan Pusat dilihat tidak berminat untuk bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor.

“Kalau dulu sebahagian jalan persekutuan itu dikendalikan oleh Kerajaan Persekutuan, begitu juga jalan luar bandar dikendalikan Kementerian Luar Bandar, tetapi sekarang seolah-olah mereka tinggalkan, minta kerajaan negeri lakukan,” ujarnya lagi.
Sementara itu, Dr Hasan sudah memperolehi senarai jalan raya seluruh Selangor yang perlu dibaik pulih serta diselenggara.

Menurutnya lagi, melalui pertemuan dengan beberapa pihak berkaitan, beliau berjaya mengumpulkan semua maklumat mengenai jalan-jalan seperti di kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), jalan bandar, di luar bandar dan sebagainya.

Beliau kini sedang dalam perbincangan dengan Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) serta beberapa jabatan dalam usaha menentukan senarai keutamaan yang perlu dilaksanakan.
“Saya sudah minta peruntukan bajet tambahan yang baru dibentangkan dipersidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), melalui peruntukan itu diharapkan pembaikan-pembaikan jalan dapat dilakukan.

“Saya akan membuat senarai penuh tahun depan apabila mengemukakan bajet tahun 2011. Insya-Allah saya rasa kita akan dapat satu peruntukan daripada kerajaan negeri untuk membaiki jalan yang rosak dan juga menyelenggarakan jalan tersebut dengan lebih baik,” katanya.

Beliau berkata, anggaran kasar mengikut daerah adalah berdasarkan keperluannya seberapa banyak jalan yang memerlukan pembaikan serta penyelenggaraan.

Dalam pada itu, beliau mengakui terdapat sedikit kelemahan dari segi penyelenggaraan, pembaikan jalan dan sebagainya, tetapi ini hanya bersifat sementara sahaja, iaitu sementara kerajaan negeri dapat membuat penyelarasan dengan kerajaan pusat dan sebagainya.
“Jadi dalam proses penyelarasan ini, maka timbullah benda-benda yang pernah dilakukan Kerajaan Pusat tidak dapat dilakukan oleh kerajaan negeri kerana kita tidak dapat melakukan bajet sebab atas dasar ia dilaksanakan Kerajaan Persekutuan,” katanya.

0 comments:

 
 
 

Mahu maklumat berkenaan tafsir Al-Quran, Sila klik banner dibawah untuk maklumat lanjut